Sempidi - Reisverslag uit Banjar Semaga, Indonesië van Manon en Daphne Mierop - WaarBenJij.nu Sempidi - Reisverslag uit Banjar Semaga, Indonesië van Manon en Daphne Mierop - WaarBenJij.nu

Sempidi

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Manon en Daphne

12 Augustus 2013 | Indonesië, Banjar Semaga

Bijzonder. Dat was deze middag en avond. Zo bijzonder.

Tinie heeft ons meegenomen naar Sempidi. On dit dorpje hebben Geert en zij vier keer hun verblijf op Bali doorgebracht en zij wilde dit plekje, waar Geert zich altijd zo prettig voelde, aan ons laten zien.
Wanneer je op zo'n drukke weg rijdt, verwacht je niet dat er zo'n oase van rust net een straatje verder ligt. Op het land van deze lieve familie staan 2 houten huisjes en twee stenen huisjes. Op nr 4 was hun plekje. Als je even je ogen dichtdoet en luistert naar Tinie's verhalen, dan zie je Geert bijna zitten. Op dat ene stoeltje, met een asbak voor zijn sigaret.

We lopen door het wijkje en mogen ook het rijstveld en de moestuin van de familie bewonderen.

Als we terug komen gaan we ons omkleden. De familie heeft ons gevraagd aanwezig te zijn bij een ceremonie ter ere van de huistempel. Deze ceremonie vindt elke 210 dagen plaats. De hele familie komt dan in vol ornaat. Offeren, bidden, zingen, dansen. Het was zo mooi om te zien hoe jong en oud precies weet wat er van hun verlangd wordt. Wat eerst een chaos lijkt, wordt op belangrijke momenten ineens een samenwerking, een ballet haast. En de hele kleintjes leren in praktijk wat ze moeten doen, hoe ze moeten bewegen, wat ze moeten zeggen.

Het is best moeilijk om in het kort te omschrijven wat we zagen, en ja, hoe bijzonder het was. De mooie kledij, de bewegingen zo sierlijk... We waren heel erg vereerd dat we dit mee mochten maken en blij verrast hoe vriendelijk en lief wij buitenstaanders werden verwelkomt bij zoiets privé's.

We zijn er gewoon een beetje stil van.

• 12 Augustus 2013 - 17:04

Martine:

Het klinkt super! Geniet van alle mooie ervaringen!

• 12 Augustus 2013 - 20:56

Cootje Pronk.:

Weer met veel plezier gelezen.Heerlijk dat jullie dit mogen meemaken Kus.mama.

• 12 Augustus 2013 - 21:18

Ina Roestenberg:

Lieve Daphne,
    Wat mooi wat jullie meemaken. Geniet van elk moment!
    Liefs.

• 13 Augustus 2013 - 13:18

Wouter En Irene:

Lieve Daphne en Manon,

We hebben nu net al jullie reisverslagen gelezen en zijn blij dat jullie het zo naar jullie zin hebben.
    Zo leuk om te lezen wat jullie allemaal doen.
    Mooi en bijzonder dat jullie wat as van Geert in de rivier gestrooid hebben.

Ook van de foto's die Tinie ons stuurt genieten we. Ja Sempidi is een bijzonder plekje. Wat leuk dat jullie daar een Balinese ceremonie meegemaakt hebben want dat is het echte Bali.
    Heel veel liefs ons en een dikke kus voor iedereen.

• 13 Augustus 2013 - 16:55

Hans En Cisca:

Daphne en Manon,

Wat leuk om te lezen dat jullie zo genieten van alles,en ook de mooie plekjes bezoeken,
    waar een verhaal achter zit,begrijpelijk dat jullie daar dan stil van worden zegt genoeg!!
    En Daphne je kan het heel mooi schrijven.wat jullie meemaken!
    groetjes Hans en Cisca

• 13 Augustus 2013 - 19:55

Cootje Pronk:

Ben jaloers op Wouter en Irene,zij hebben al foto's.